به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، چگونه یک مواد منفجره درست کنیم مواد منفجره امروزه نـه فقط درون بخش های نظامـی و بلکه دارای کاربردهای فراوانی درون بخش های مختلف صنعتی و علمـی نیز هستند. چگونه یک مواد منفجره درست کنیم انواع بسیـار گوناگونی از مواد منفجره درون حال حاضر درون جهان تولید و مورد استفاده قرار مـی گیرد کـه مسلما توضیح و معرفی آنـها از توان این قلم و حوصله خوانندگان خارج است. چگونه یک مواد منفجره درست کنیم درون این مطلب قصد داریم که تا شما را با 5 ماده منفجره معروف کـه بیشتر درون جهان کاربرد داشته و ممکن هست به دفعات درون اخبار و یـا فیلم های سینمایی با نام آنـها رو بـه رو شوید آشنا کنیم.

نیترو گلیسیرین

اولین ماده منفجره ما یک گونـه مایع هست که بـه عنوان پایـه مواد منفجره درون جهان شناخته مـی شود. این مایع انفجاری یکی از عناصر اصلی ساخت "دینامـیت" بـه شمار مـی رود. درون یک نمایـه کلی "نیترو گلیسیرین" یک مایع روغنی هست که اولین بار توسط " آسکانیو سوبررو " شیمـیدان ایتالیـایی درون سال 1847 مـیلادی کشف شد. که تا آن زمان باروت سیـاه بـه عنوان قوی ترین ماده منفجره درون جهان شناخته مـی شد اما این مایع انفجاری جدید قدرتی بسیـار بیش از باروت داشت.

نتیرو بعد از آن بـه سرعت توسط بخش های صنعتی همچون راه سازی و یـا صنعت معدن بـه کار گرفته شد. این مایع انفجاری بـه راحتی مـی توانست حجم زیـادی از پوشش های خاکی و یـا سنگی را شکافته و مسیر مورد نظر را باز کند. اما این مایع انفجاری دارای مشکلاتی هم بود. نیترو درون شکل مایع شدیدا بـه شوک و ضربه ناگهانی حساس است. چندین مورد انفجار درون همان سالهای قرن نوزدهم مـیلادی این نکته را اثبات کرد کـه کار با این ماده انفجاری بـه شدت خطرناک است.

نیترو درون برابر گرم شدن سریع نیز حساس بود. بـه طور معمول این مایع درون دمای 4 درجه سانتیگراد یخ مـی زند. درون گذشته این مایع درون زمان حمل بـه صورت یخ زده حمل مـی شد چون درون این حالت حساسیت این ماده درون این حالت کمتر بود. البته درون این جا نیز مشکل دیگری وجود داشت و آن هم بحث یخ زدایی این ماده بود. درون بسیـاری از موارد گرم ناگهانی این ماده باعث انفجار آن مـی شد. این آلفرد نوبل شیمـیدان و مخترع سوئدی بود کـه توانست با استفاده از این مایع " دینامـیت " را اختراع کند کـه به دلیل دارا بودن حالت جامد از امنیت بیشتری برخوردار بود.

نیترو گلیسیرین بـه غیر از استفاده درون بخش مواد منفجره درون بحث پزشکی نیز بـه عنوان یک داروی مـهم درون بخش بیماری های قلبی و عروقی مورد استفاده قرار مـی گیرد.

دینامـیت

شاید بتوان "دینامـیت" را معروفترین ماده منفجر درون کل دوران دانست. این اختراع " آلفرد نوبل " مخترع سوئدی بـه معنای واقعی کلمـه دنیـای مواد منفجره را دچار تغییری انقلابی کرد. همانگونـه کـه در بالا اشاره شد نیترو گلیسیرین بـه عنوان یک مایع انفجاری بـه شدت حساس بوده و کار با آن بسیـار مشکل بود.

در سال 1867 مـیلادی " آلفرد نوبل " موفق شد با ترکیب نیترو گیلیسیرین مایع با " خاک دیـاتومـه " کـه نوعی خاک حاوی فسیل های جلبکی هست ، دینامـیت را بسازد. ماده دیگری کـه به این ترکیب اضافه مـی شود " سدیم کربنات " نام دارد. دینامـیت از ابتد بیشتر بـه شکل استوانـه ای و درون پوشش های کاغذی بسته بندی مـی شد. درون ابتدا دینامـیت با نام تجاری " پودر انفجاری نوبل " بـه بازار عرضه شد. معمولا سه عدد از این دینامـیتها بـه هم بسته شده و با یک فیتیله مشترک مجهز مـی شدند. درون ابتدا این ماده منفجره با استقبال شدید صنایع راه و معدن درون نقاط مختلف جهان رو بـه رو شد و البته بـه زودی پتانسیل های بالای نظامـی آن نیز مورد شناسایی قرار گرفت.

در طول دو جنگ جهانی حجم زیـادی از این ماده منفجره به منظور نابودی تاسیسات گوناگون مورد استفاده قرار گرفت. گونـه خاصی از دینامـیت نیز کـه با مواد ژلاتینی پوشش داده شده بود به منظور استفاده های زیر آبی ساخت شد. اما با وجود امنیت بیشتر باز هم دینامـیت یک ماده 100 درصد مطمئن نیست. زمانی کـه دینامـیت ها درون یک جعبه و برای مدت طولانی نگه داری مـی شوند با پدیده ای رو بـه رو مـی شوند کـه در اصطلاح باعث " عرق " دینامـیت شده و نیترو گلیسیرین مایع را کـه در درون دینامـیت بـه کار رفته از درون آن خارج کرده و در کف جعبه و یـا سطح انبار شده جمع مـی شود.

 مشخص هست که این مسئله نیز بسیـار خطرناک بوده و با هر حرکت ناگهانی کل محتویـات جعبه امکان منفجر شدن را دارد. همـین مشکلات بود کـه در نـهایت بـه ساخت مواد منفجره امن تر مثل تی ان تی منجر شد.

تی ان تی

اما یکی از مشـهورترین مواد منفجره حال حاضر درون دنیـا " تی ان تی " نام دارد. حتما گفت کـه این ماده جامد زرد رنگ انفجاری بـه طور کلی درون برابر ضربه و شوک حساسیتی نداشته و در دمای 82 درجه سانتیگراد نیز ذوب مـی شود. به منظور منفجر این ماده حتما حتما از یک مکانیزم فعال کننده مثل فیتیله یـا جریـان الکتریکی استفاده کرد.

" تی ان تی " اولین بار درون سال 1863 مـیلادی توسط شیمـیدان آلمانی " ژولیوس ویلبرند " ساخته شد. که تا سالها بـه دلیل سختی های موجود به منظور منفجر این ماده و این کـه مواد منفجره درون آن زمان از تی ان تی قویتر بودند از این ماده استفاده چندانی بـه عمل نیـامد. از ابتدای قرن بیستم آلمان بـه استفاده از تی ان تی خصوصا درون بحث گلوله های ضد زره به منظور کشتی های جنگی خود رفت.

 تحقیقات آلمانی ها نشان داد کـه گلوله های ضد زره کـه از تی ان تی بـه عنوان ماده منفجره استفاده مـی کنند بعد از نفوذ بـه درون بدنـه کشتی منفجر شده و تخریب بییشتری را ایجاد مـی کنند. بعد از آلمان ها انگلستان و ایـالات متحده آمریکا نیز از همـین الگو به منظور ساخت گلوله های ضد زره، اژدر و مـین های دریـایی استفاده د.

البته حتما توجه داشت کـه تی ان تی بـه صورت عادی ماده ای با خواص سمـی هست که اولین بار مشکلات ناشی از تماس آن با پوست درون طول جنگ اول جهانی و در بین زنان کارگر انگلیسی کـه در کارخانـه های مـهمات سازی انگلستان فعال بودند خود را نشان داد. پوست دست این زنان زرد رنگ شده و بسیـاری از آنـها از علائمـی همچون کم اشتهایی و حالت تهوع رنج مـی بردند. این مشکلات باعث شد کـه کارگران از آن بـه بعد به منظور کار با این ماده از دستکش و ماسکهای حفاظتی استفاده کنند. تی ان تی که تا به امروز بـه عنوان یکی از مـهمترین مواد منفجره چه درون بخش نظامـی و چه صنعتی کاربرد داشته و در حجم بالا مورد استفاده قرار مـی گیرد.

سی 4

ماده انفجاری سی 4 یک گونـه از مواد منفجره " پلاستیکی " بـه حساب مـی آید. این ماده منفجره و در کل کلیـه مواد منفجره خانواده پلاستیکی از مواد با ترکیب پلاستیک بـه دو منظور اصلی بهره مـی برند. اولا با استفاده از این مواد ، حساسیت این گونـه از مواد منفجره بـه فشار و ضربات ناگهانی بسیـار کاهش مـی یـابد و حمل و نقل این گونـه از مواد به منظور کاربران مختلف خصوصا واحدهای نظامـی بسیـار امن تر و راحت تر صورت مـی گیرید.

 جالب هست که بدانید این ماده منفجره حتی با شلیک مستقیم گلوله نیز منفجر نمـی شود.  بحث بعدی درون مورد قابلیت شکل پذیری این گونـه از مواد است. مواد منفجره پلاستیکی مثل سی 4 بـه راحتی و به مانند خمـیر اسباب بازی قابلیت شکل پذیری داشته و به راحتی بر روی سطوح مختلف قابل نصب است.

ماده پایـه ای به منظور ساخت سی 4 ماده منفجره " RDX " است. این ماده چیزی درون حدود 91 درصد از ترکیب کلی ماده منفجره مورد نظر را تشکیل مـی دهد. باقی این ماده از ترکیبات پلاستیکی و روغن موتور تشکیل مـی شود.

امروزه درون انواع گوناگونی از نارنجکها و مـین های ضد نفر از سی 4 بـه عنوان ماده انفجاری استفاده مـی شود. حتما گفت کـه سی 4 معمولا از فیتیله سوزان و یـا خرج الکتریکی به منظور انفجار استفاده مـی کند.

سمتکس

اما آخرین گونـه از مواد منفجره کـه در این لیست بـه شما معرفی مـی شود " سمت" نام دارد. این ماده منفجره کـه از خانواده مواد منفجره پلاستیکی بـه حساب مـی آید از ترکیب موادی همچون " پینتریت " و " RDX " ساخته شده است. سمتاولین بار درون کشور چکسلواکی سابق درون اواخر دهه 1950 مـیلادی ساخته شد.

این ماده منفجره از لحاظ قابلیت ها بـه سایر مواد منفجره پلاستیکی دیگر شباهت زیـادی دارد اما نکاتی درون مورد سمتوجود دارد کـه این ماده منفجره را درون مرحله بالاتری قرار داده و خصوصا آن را بـه ماده انفجاری گروه های چریکی و تروریستی بدل کرده است.

این ماده خاصیت جامد و پلاستیکی بودن خود را که تا دمای 40 – و 60 + درجه سانتیگراد حفظ مـی کند و در عین حال ضد آب نیز بـه حساب مـی آید. نکته دیگر این هست که بـه دلیل ترکیبات خاص بـه کار رفته درون این ماده شناسایی آن توسط سیستم های کشف مواد منفجره بسیـار مشکل است. گروه های مبارز ویتنامـی ، ارتش جمـهوری خواه ایرلند و گروه های مبارز درون خاورمـیانـه از جمله کاربران این ماده انفجاری بودند.

 جالب هست بدانید کـه پرواز معروف شماره 103 خط هوایی پان آمریکن کـه در سال 1988 برفراز لاکربی اسکاتلند منفجر شد بـه وسیله ماده سمتبه آن سرنوشت شوم دچار شده و سیستم های شناسایی درون فرودگاه هیتروی لندن نتوانستند این ماده را کشف کنند.

: چگونه یک مواد منفجره درست کنیم




[آشنایی با 5 ماده منفجره معروف + ع- مشرق نیوز چگونه یک مواد منفجره درست کنیم]

نویسنده و منبع |